What is RENJER even?

Vad är RENJER ens?

Lär dig mer om RENJER, dess historia och produkterna

Kanske har du redan ätit massor av vår vildviltsryckning eller har bara besökt våra produkter på vår webbplats. Hur som helst, vi är säkra på att du inte vet allt om historien om vårt företag, grundarteamet och hur vi blev ryckiga. Om du är intresserad, fortsätt läsa.

Det hela började i oktober 2016

Tre killar, från tre olika länder, hade precis flyttat till Lund, Sverige för att studera sin magisterexamen i Entreprenörskap & Innovation. Alla tre hade ett tydligt mål att skapa ett eget företag under programmets gång, men ingen av dem visste vad det skulle bli. De hade alla några affärsidéer, av vilka några var taskiga, andra för komplicerade eller helt enkelt inte genomförbara.

Vid en tidig morgonworkshop presenterade Tim idén att skapa en modern tolkning av det lufttorkade renköttet som samerna har tillverkat i århundraden - REINDEER CHIPS. Han ville skapa ett hälsosamt och exklusivt mellanmål i nordisk stil som folk kunde njuta av med ett glas vin eller en öl.

Även om ingen av dem hade någon erfarenhet av livsmedelsbranschen blev hans klasskamrater Anton och Alex intresserade av denna till synes löjliga idé och först en öl senare föddes Team Renjer. Det måste ha berott på att det här var något påtagligt och annorlunda än alla idéer om nya dejtingappar, supermatkapslar och så vidare.

Tack vare stödet från deras studieprogram kunde teamet utveckla sin första produkt vid sidan av studierna medan de fortfarande studerade: Traditionell renskryck i presentförpackning.

Processen var inte okomplicerad. Vi var tvungna att bilda ett företag, hitta en erfaren ryckig producent, samt köttförsörjning, designa lämpliga förpackningar och i slutändan skaffa kunder förstås.

Efter månader av kamp lanserades produkten äntligen i maj 2017 och såldes enbart på turistorter runt om i Norden under det första året.

Vi lyckades sälja produkten, men försäljningssiffrorna var låga. Ombeställningar kom sällan in. Många kunder bara skrattade åt oss och vi gick ibland vilse som oerfarna företagare. Det som följde var många problem med vår ömtåliga kartongförpackning och många stunder av desperation. Eftersom vi inte hade någon lön sedan starten av verksamheten och kände oss omotiverade - hade vi två alternativ för att överleva:

1. Att sluta och hitta jobb eller 2. Att revidera produkterna och tjäna pengar.

Som ni kan se nu bestämde vi oss för att vi inte kommer att ge upp. Det som motiverade oss var den enorma mängd positiv feedback vi fick på produktens smak. Våra kunder gillade innehållet vi producerade, men något måste ändras.

Nya produkter i januari 2018

Som ett motiverat team av entreprenörer med stöd av det entreprenöriella ekosystemet i Lund bestämde vi oss för att ge vårt varumärke ett nytt försök.

Baserat på våra kunders feedback ändrade vi vår förpackning från en låda till en påse, vilket förmedlade den rena nordiska naturen. Dessutom, istället för att bara erbjuda en smak,

renar, nu bestämde vi oss för att erbjuda tre olika produkter från och med nu: Traditional Reindeer Jerky, Traditional Elk Jerky och Traditional Deer Jerky. Vi fick mycket bra feedback, liksom många fler kunder, inklusive flygplatser och framtiden började se ljusare ut. Vi sålde och sålde och sålde och var nöjda.

De flesta av våra kunder var turister, som köpte våra produkter under sina resor i Norden. Och medan vi försökte komma in i stormarknader där vanliga kunder handlade hade vi svårigheter. Produkterna var för turistiska, men vi ville aldrig bara sälja till turister. Vårt mål var att utveckla ett hälsosamt, naturligt mellanmål som alla köttätare inklusive turister kunde njuta av.

Vi ville ha mer feedback från massmarknaden och funderade på sätt att få det. Vi bestämde oss för att söka till den tyska drakhålan (Die Höhle der Löwen) hösten 2018. 

Ranger i tyska drakhålan 17.9.2019

Vi sökte till TV-programmet med motivationen att spela på TV. Vi kunde inte tro det när vi blev accepterade att pitcha framför

Tysklands mest kända investerare. Att tre av fem investerare ville ge oss pengar i avsnittet som sändes den 17 september 2019 var ännu mer häpnadsväckande för oss. Men det gav oss nästa motivationspush att fortsätta följa vår dröm.

Showen sågs av minst 2 miljoner människor på den tyska VOX-kanalen. Vår nya investerare Ralf Dümmel, som vi valde i tv-programmet, och hans företag DS Produktes nätverk tog oss till tusentals butiker i Tyskland. Vi sålde mer än någonsin tidigare och var exalterade. Produkten blev ändå aldrig någon hit på marknaden då hypen sakta försvann igen. Produkterna vi skapade för den tyska marknaden under enorm tidspress var inte tillräckligt spännande för att behålla uppmärksamheten i längden.

Det fick oss att tänka - Vad kan vi göra härnäst för att vinna folkets hjärtan?

Artikel om Gründerszene (största nystartade tidningen i Tyskland, på tyska): 
https://www.gruenderszene.de/food/renjer-dhdl-trockenfleisch-jerky

Efter TV-programmet började försäljningen och berömmelsen svalna och vi var nöjda, men inte tillräckligt nöjda. Baserat på feedback från våra kunder var produkterna fortfarande för tråkiga, saknade spänning och för turistiska. De behövde en total retusch.

Nya produkter juni 2020

Det var dags för ny produktutveckling igen. Vi kontaktade både privat- och företagskunder till oss och bad dem om mer feedback. Vad var det som marknaden var sugen på? Vi gjorde undersökningar, designtävlingar och mer än tio provsmakningsrundor för att hitta de perfekta recepten.

Vissa människor föredrog naturligt kött utan några extra kryddor och andra ville ha det smaksatt eller till och med kryddigt.

Det slutade med att vi skapade två olika produktlinjer – en för köttpuristerna och en för smakutforskarna.

I slutet av juni 2020 lanserade vi våra nuvarande två linjer:

1. Traditionell nordisk (Nordic Reindeer Jerky och Nordic Elk Jerky med havssalt)
2. Modern Nordic (Elk Jerky med svartpeppar och Red Deer Jerky med Chili & Lime)

Baserat på feedbacken och försäljningen efter lanseringen är vi äntligen övertygade om att dessa produkter har potential att lyckas även i vanliga stormarknader. Idag fokuserar vi på att ge dig bättre service i vår e-handel och att få dessa nya produkter tillgängliga i de fysiska butikerna du besöker.

Vi hoppas att du tycker om RENJER och vi lovar att vi kommer att introducera nya produkter och smaker i framtiden!

Vi hoppas att du gillade läsningen och att du nu vet lite mer om vad RENJER handlar om!

Tillbaka till blogg

Lämna en kommentar

Notera att kommentarer behöver godkännas innan de publiceras.